آموزش انجام مقاله نویسی | نتایج (بخش دوم)

آموزش انجام مقاله نویسی | نتایج (بخش دوم)

در بخش نتایج یک مقاله علمی لازم است در مورد بزرگی یک پاسخ و یا تفاوت توضیحات کامل ارائه شود؛ مانند ارائه داده ها به صورت درصد و درصدهای تجمیعی که همانند جدول 1 به افزایش معنی داری داده ها و ماهیت تفسیری آنها کمک می کند.
در جداول و متن، باید مقدار دقیق p ارائه شود و نباید از نمادهایی مانند > و یا < استفاده شود. به عنوان مثال به جای p<0.001، باید بنویسید p=0.0053. در رابطه با تمام تحلیل ها باید به فاصله اطمینان اشاره شود. کپی و پیست کردن (بریدن و چسباندن) جداول به صورت مستقیم از SPSS و یا هر نرم افزار دیگری که برای تحلیل آماری به کار رفته است خط مشی جالبی نیست. در  عوض شایسته است جداول طوری بازسازی شوند که صرفا شامل اطلاعات مهم و مرتبط باشند.

جدول 1. سطوح کلسترول سرم در بین دانش آموزان پایه دوم  در Pondicherry و حومه

جداول و اشکال باید به صورت متوالی شماره گذاری شوند و در متن نیز از همان توالی استفاده کنید. در صورت ارجاع به یک شکل در متن، کلمه "figure" به صورت خلاصه "fig" نوشته می شوند؛ به عنوان مثال Fig.1. واژه "جدول" هرگز به صورت اختصاری نوشته نمی شود؛ به عنوان مثال Table 1. توضیح جداول باید در بالای جداول و توضیح اشکال باید در پایین اشکال درج شود. توضیح اشکال و جداول باید دارای اطلاعات توصیفی کامل باشند تا خواننده بدون نیاز به مطالعه متن متوجه شود که این جدول یا شکل مربوط به چه چیزی است. 
برای بیان نتایج، بدون ارائه دلیل و یا مقایسه آنها با یافته های نویسندگان دیگر به یافته های خود اشاره کنید. به عنوان مثال "سطوح هوموسیتین در بیماران T2DM با کمبود ویتامین ب 12 و نه در بیماران دارای سطوح عادی ویتامین ب 12 افزایش یافت". با این حال، نباید توضیح دهید که چرا سطوح هوموسیستین در بیماران T2DM با کمبود ویتامین ب 12 افزایش یافته است. این توضیحات به بخش بحث اختصاص دارند.
نتایج منفی که در تناقض با فرضیه شما هستند نباید در بخش نتایج از قلم افتاده و نادیده گرفته شوند. دلیل منفی بودن نتایج باید در بخش بحث توضیح داده شود.

جداول

جدول چیدمان سیستماتیک داده ها در قالب ستون ها و ردیف ها است. در ابتدا باید ردیف ها و ستون های جدول به صورت منطقی طراحی شوند چرا که جهت گیری جدول تاثیر بسزایی بر خوانایی آن داشته و توجه ها را به سمت هدف جدول جلب می نماید.
انجام مقایسه در ستون اعداد به مراتب آسان تر از ردیف ها است. بنابراین اگر هدف اصلی جدول شما نمایش تفاوت ها بین گروه ها از نظر چند متغیر است، گروه باید در بخش ردیف های جدول و متغیرها باید در بخش ستون ها درج شوند. تا حد امکان داده های ورودی باید ساده باشند. تاکید بر داده های مهم الزامی است. برای کمک به سهولت مقایسه، داده ها باید خلاصه سازی شوند.

جدول 2. مقایسه پارامترهای آنتروپومتریک و فیزیوبیوشیمی در بین گروه پیش فشار خون بالا و گروه کنترل

مورد: پیش فشار خون بالا

جدول 3. سطوح گلوکز پلاسما  (N=10)

جدول 4. مراحل بیماری کلیوی مزمن (N=10)

بهتر است بخش های مختلف جدول با خطوط مشبک از هم جدا شوند. جداول باید کامل و قابل درک بوده و شامل اطلاعاتی نظیر اندازه نمونه، انواع آماره ها (کل، نرخ ها، میانگین ها و غیره)، واحدها، بازه های زمانی، منبع داده ها، پوشش دهی جغرافیایی یا بخش و غیره باشد و اگر این  موارد در بالای جدول مشخص نشده باشند دست کم به عنوان پانویس در انتهای جدول درج شوند.
از جداول برای بررسی مقادیر منفرد یا مقایسه آنها استفاده می شود. لازم است در انتهای جدول مشخص شود که اعداد داخل پرانتز در ستون ها یا ردیف های مختلف به چه چیزی اشاره دارند.
جدول 2 نشان دهنده اجزای مختلف یک جدول است.
در یک جدول، همانطور که در جداول 3 و 4 مشاهده می شود پارامترها همیشه باید چپ چین و اعداد راست چین باشند. مقادیر اعشار باید در کل جدول یکنواخت باشند؛ به عنوان مثال همانطور که در جدول 3 مشاهده می شود اگر در یک بخش از جدول برای یک پارامتر مقدار 39.98 درج شده است، تمام اعداد آن پارامتر باید حتی اگر به صورت عدد کامل مانند 23 باشند به شکل اعشار، یعنی 23.00 نوشته شوند.

در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با انجام مقاله نویسی با ما در ارتباط باشید.

۱۳۹۹/۰۸/۰۸
|
سینا
اکسپت و
مقالات مرتبط
معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

پایگاه علمی اسکوپوس برای علاقه مندان به [...]

۱۴۰۳/۰۱/۱۰
|
سینا
نحوه نوشتن مقاله ادبی

نحوه نوشتن مقاله ادبی

نوشتن مقاله ادبی نکات خاص خود را دارد. در این بخش از آموزش نوشتن [...]

۱۴۰۲/۱۲/۲۴
|
سینا
نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

چگونه اعتبار یک مقاله سنجیده می شود؟ و افیلیشن چیست؟ دو موضوع مورد بحث در این بخش می باشد. خواننده در انتها [...]

۱۴۰۲/۱۲/۱۸
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب